CHIA – VELIKA SNAGA U MALOJ SJEMENCI

CHIA – VELIKA SNAGA U MALOJ SJEMENCI

Izvor: @healthline

Sve veću popularnost radi svojeg izuzetno nutritivnoga bogatstva zaslužile su chia sjemenke. Možemo ih svrstati među sam vrh ljestvice namirnica koje se sve učestalije upotrebljavaju kao dodatak jogurtu ili zobenoj kaši. Iznenadili bi se koliko vrijednosti krije svega 1mm velika sjemenka.

ŠTO JE CHIA?

Chia (lat. Salvia hispanica) jednogodišnja je biljka koja se uzgaja i raste u području središnjeg i južnog Meksika te Guatemale. U podacima koji datiraju iz 16. stoljeća o povijesti asteškog naroda i kulture, sjemenke biljke spominju se kao jedna od važnijih namirnica uz grahorice i kukuruz. Koliko su zapravo vrijedile govori nam jedna zanimljivost, a to je da su se, osim u prehrani Asteka, sjemenke koristile i kao sredstvo plaćanja. Jeste li znali da je biljka ime dobila zahvaljujući svom sastavu? Naime, riječ „chia“ izvedenica je riječi „chian“ što u prijevodu iz Asteškog znači „uljasto“, a poznato je da sjemenke sadrže veliki udio omega-3 masnih kiselina. Izgledom su male i ovalne, u promjeru do 1mm velike, različite boje, prošarano crne, sive, smeđe i bijele. Dozrijevaju na biljci koja je do 2 metra visoka s ljubičastim ili bijelim cvjetovima.

Izvor: fardinkumseeds

NUTRITIVNO BOGATA

Uzgoj biljke danas je raširen u svijetu, prvenstveno zbog velike upotrebe sjemenki u prehrambenoj industiji koje imaju visok sadržaj kvalitetnih nutrijenata. Kao što je prethodno spomenuto, najzastupljenije su omega-3 masne kiseline čineći 25-30% sveukupnog ulja (31%) u suhoj sjemenci. 42% sastava otpada na ugljikohidrate od čega veliki dio zauzimaju vlakna, 16% otpada na bjelančevine, a 6% čini voda. Od minerala su prisutni: kalcij, magnezij, željezo, mangan, fosfor i cink. (Za više informacija o sastavu pogledajte nutritivnu tablicu baziranu na dnevnom unosu od 100 g).

Izvor: usda

„MAST I VODA SE PRIVLAČE“

Premda bogate mastima, jedna od karakteristika chia sjemenki jest njihov veliki afinitet prema vodi. Kada se chia sjemenke izlože vodenom mediju, nakon određenog vremena bubre, jer oko njih nastaje sluzav, želatinozni sloj. To se događa kao rezultat apsorpcije velike količine vode, a ne smijemo zaboraviti ni činjenicu da su pune vlakana. Naime, chia sjemenke mogu apsorbirati čak 12 puta veću količinu vode od vlastite težine, stoga je prije same konzumacije, sjemenke preporučljivo ostaviti preko noći natopljene u nešto većoj količini vode.

PREHRANA I ZDRAVLJE

Već smo spomenuli kako se chia sjemenke upotrebljavaju u kuhinji kao dodatak zobenoj kaši ili jogurtu. Mogu se konzumirati sirove, a kako bismo obogatili svoj obrok možemo ih, po želji, dodati u energetske pločice, razne voćne smoothije, tortille ili kruh. Chia se dosta upotrebljava u veganskoj kuhinji pri izradi slastica gdje se kao zamjena za masnoću i jaja koristi sluz od prethodno natopljenih sjemenki, a u Meksiku se pak dodaje u  njihovo poznato piće „aqua fresca“.

Izvor: Instagram/ @peanutbas

Alfa – linoleinska kiselina iz sjemenki spada u grupu omega-3 masnih kiselina čija je glavna karakteristika dobro protuupalno djelovanje. Prevenira pojavu karcinoma i kroničnih bolesti kao što su koronarne, ujedno najbrojnije u svijetu. Smanjuje menstrualne tegobe i rizik od depresije te snižava krvni tlak i nakupljanje LDL (lošeg) kolesterola. Također, djeluje pozitivno na središnji živčani sustav i ujedno potpomaže normalnom rastu i razvoju organizma. Dosadašnja istraživanja nisu pokazala bilo kakve kontraindikacije na organizam pri konzumaciji chia sjemenki.

 

Pratite nas i na Facebooku!
Logiraj se na Facebook.