Kolumna Samira Baraća: Kako unaprijediti vaterpolo?

Kolumna Samira Baraća: Kako unaprijediti vaterpolo?

U rukometnoj Ligi prvaka, za iznose nagrada koje dijele pobjednici, mogu se uzeti dva odlična igrača za sljedeću sezonu. U vaterpolu je nagrada od LEN federacije za osvajanje Lige prvaka na razini boljeg ručka restorana u centru Zagreba

Samir Barać/Getty Images

Vaterpolo je, uz nogomet, najstariji momčadski sport koji se pojavio na programu Olimpijskih igara – 1900. godine u Parizu. Vaterpolo je, nakon rukometa, najtrofejniji hrvatski momčadski sport. Tako kažu činjenice i wikipedija. A što kaže marketing i gledateljstvo za ovaj vodeni sport. Često čujem na tribinama uzvike: pa šta je ovo? Vidi kako  ga topi!  Zašto sudac to ne vidi?  Nestala je lopta ispod vode. Nisam razumio što je sudac dosudio! A što se sada dogodilo? Ovo je uobičajena slika i prilika na tribinama kada se gledaju vaterpolo utakmice. Da li je to razlog zbog kojeg vaterpolo nije zanimljiv marketingu ili su nas brzi sportovi na suhom prestigli zbog ubrzane igre i promjena pravila (rukomet, odbojka)? Ili je stvar puno jasnija kada vidimo veličinu tribina na bazenima?

Vaterpolo je također promijenio pravila igre, ali ne u smjeru da se igra ubrza nego da bude što više udaraca i kontakt igre. Jedino što je ubrzalo igru je sve bolja sprema igrača. Ono revolucionarno što se dogodilo je smanjenje dužine napada koje je igru automatski  napravilo još zahtjevnijom, bar što se fizičke spreme tiče. Iz mojeg kuta, gledajući promjene, najviše što je promijenilo igru je faul s pet metara iz kojeg je dozvoljen šut. To je vaterpolo svelo na  tešku fizičku borbu na vanjskim pozicijama. Na taj način, ovo  pravilo još više dovodi suce u situaciju da utječu na igru. Gledajući igru, borbe koje se vode na vanjskim pozicijama za prekršaj,  iste su kao borba beka i centra na dva metra. Promjena pravila bi trebala biti u smjeru da se sucima oduzme  segment utjecaja na igru. Uvođenjem novih pravila sucima je  teže suditi i još je više utjecaja na rezultat i brzinu igre. Ali, kako se već puno godina ljudi bore za dobrobit vaterpola  i njegovog unapređenja u svakom smislu, ne bih želio biti od onih što samo kritiziraju nego  i onaj koji ima nešto za kazati kao ideju…

Ako se baseball u Americi igra tijekom ljeta kada odmaraju američki nogomet i NBA košarka, zašto se vaterpolo jednostavno ne vrati u ljetno godišnje doba gdje pripada. Ljeto, kupanje, more, voda, sunce, vaterpolo. Dobro zvuči, zar ne?

Vaterpolo se muči kako dobiti više marketinškog prostora u medijima. Problem klubova je kako naći  malobrojne sponzore u Hrvatskoj koji žele pomoći sportu. Ali, tijekom ljeta svi sportovi miruju. Mišljenja sam da je to prilika za vaterpolo da dođe do izražaja. U svakom smislu, pa i onom marketinškom. Turizam i sport. Tu smo jaki, samo je pitanje zašto ne iskoristimo postojeće resurse i kvalitetu. Ova dva resursa to definitivno imaju, ali to bi nekako trebalo biti ruku pod ruku. Ono što pruža ljepota hrvatske obale, vaterpolo mora iskoristiti kao promidžbu sporta i Lijepe naše. Najbolji primjer je Malta gdje se prvenstvo igra od mjeseca lipnja do rujna. Tribine su ispunjene svaku utakmicu do posljednjeg mjesta. Iskorištavaju ljeto koliko je to god moguće. U Hrvatskoj bi prvi dio natjecateljske sezone mogao početi u zatvorenim bazenima, ali  drugi dio i završnica trebala bi se igrati na otvorenim bazenima u ljetnom periodu. Ugođaj, prilika za sponzore i atraktivnost sporta došao bi u prvi plan.

Što se tiče  promjena pravila u vaterpolu, svi gledatelji žele vidjeti što više golova. Jasno  je da rukometaši i košarkaši pretrče igralište u par koraka, dok vaterpolistima treba malo više da isplivaju od centra do gola. Zbog tog problema tranzicije, moram nadodati,  ako se igralište skrati za tri metra tranzicija će biti brža, a s tim i sama igra. Možda se čini da je gol velik, ali vjerujte kada ste u vodi, ponekad taj gol izgleda jako mali. Ne bih predložio da se gol poveća, jer će me Frano Vićan ubiti, ali se lopta mora smanjiti. Povećati broj igrača na 16. Segment igre igrača više može trajati samo onoliko vremena koliko igraču treba da uđe u kućicu i odmah se vrati u igru nazad. Djelovati  na marketing stvaranja zvijezda, jer zbog utjecaja sudaca na igru, previše je igrača više i samo su golmani u prvom planu. Puno je bilo govora o letećoj izmjeni, ali mislim da je to vrlo teško primjeniti. Time out mora biti izvan bazena. Korner bi trebao biti od odbitka igrača,  a ne od golmana kao što je pravilo u rukometu, više kamera za praćenje utakmica…

Nekako  se čini, da vaterpolo gubi bitku s ostalim momčadskim sportovima. Nogomet je priča za sebe, košarka je miljama daleko, rukomet je najviše medijski napredovao promjenom pravila i zaokretom u politici marketinga. Smatram da je rukomet u Europi, kao što je NBA u Americi, medijski gledano, izuzevši nogomet. Stvorili su sportske medijske zvijezde, napravili reklamu od nacionalnih prvenstava, pojačali medijsku gledanost, uveli više kamera u prijenose i što je najvažnije, uveli velike nagradne fondove za pobjednike te nagrade za učestvovanje u Ligi prvaka. U rukometnoj Ligi prvaka, za  iznose  nagrada koje dijele pobjednici,  mogu se  uzeti dva odlična igrača za sljedeću sezonu. U vaterpolu je nagrada od LEN federacije za osvajanje Lige prvaka na razini boljeg ručka  restorana u centru Zagreba. Potrebne su promjene, to je definitivno.. Samo da sport opstane u ovoj teškoj ekonomskoj situaciji. Možda, upravo teška vremena donesu napredak ovome sportu.

Pratite nas i na Facebooku!
Logiraj se na Facebook.