Postoji li idealni dio dana za fizičku aktivnost djeteta i nas odraslih

Postoji li idealni dio dana za fizičku aktivnost djeteta i nas odraslih

ANITA BREZOVIC - KOLUMNIST "HRVATSKE REPREZENTACIJE"

PIŠE: A.B. 

Poticati dijete na fizičku aktivnost, odnosno redovito treniranje, nebitno o kojem se sportu radi, preporučljivo je i u današnje vrijeme neophodno, a ako je ikako moguće motivirati ga vlastitim primjerom. No, u cijeloj paleti sportova i mogućnostima kojima se može baviti, redovito treniranje u sportskim klubovima ima unaprijed određeno vrijeme održavanja te se postavlja pitanje koliko je dobro trenirati kasno uvečer te koje doba dana je najbolje za treniranje. Velikim dijelom, termini treninga u različitim sportskim udrugama održavaju su u večernjim satima, što često kod djece izaziva umor i iscrpljenost te slabiju koncentraciju narednog dana. Suprotno tome, vježbanje u teretanama ili svekolikim fitnes centrima otvara mogućnosti prilagodbe treninga vlastitom vremenu.

RAZLIKE U TRENINZIMA UJUTRO ILI NAVEČER
Prilikom donošenja odluke o vremenu treniranja trebaju se uzeti u obzir tri komponente: psihičko stanje i intenzitet treninga; količina energije koja je ostala tijekom dana te unošenje kvalitetnih obroka tijekom dana. Ujutro kralježnica nije spremna na težak rad prvih nekoliko sati nakon buđenja jer funkcionira pod velikim opterećenjem pa i osnovne vježbe istezanja mogu biti riskantne. S druge pak strane, nakon cijelog dana rada, dolazi do umora i iscrpljenosti, a time i smanjenja koncentracije čime se povećava rizik od ozljeda. Ciklusi budnosti i spavanja prate dnevne cikluse koji se nazivaju cirkadijurnim ritmom. Ti ciklusi reguliraju tjelesnu temperaturu, krvni tlak i metabolizam. Većina stručnjaka suglasna je oko činjenice kako je najbolje trenirati kada je tjelesna temperatura unutar dnevnog ciklusa najviša, što je u većini ljudi oko podneva. Ti ritmovi tjelesnih funkcija su urođeni, no unatoč tome, podložni su promjenama i to snagom volje i navika. Istraživanja su pokazala da ljudi koji vježbaju u jutarnjim satima programiraju svoje tijelo na najbolju izvedbu u to doba. Takvi rezultati posebno su važni natjecateljima u različitim sportovima, kako bi mogli tempirati svoje treninge u ono doba dana u kojem se održava natjecanje, kako bi njihova učinkovitost bila na vrhuncu na samom natjecanju.

Individualne su razlike u pogledu utjecaja doba dana u kojem se izvodi trening, na kvalitetu sna. Poneki ljudi su`jutarnji tipovi´ te vježbanje u rano jutarnjim satima njima ne predstavlja problem, dok su drugi večernji tipovi pa je vrijeme treninga najbolje odrediti osluškujući vlastito tijelo. Neka istraživanja pokazala su da su jutarnji vježbaći dosljedniji u svojem treningu, za razliku od večernjih. Vježbanje ujutro može povećati razinu energije za ostatak dana i pokreće metabolizam. Temeljni učinak jutarnjih vježbi traje četiri sata, povećavajući ukupnu potrošnju kalorija tijekom dana. Prednost večernjih vježbi je u zagrijanosti mišića. Snaga mišića ovisi o njihovoj rastezljivosti. Kasno vježbanje dobro je jer se tijelo već zagrijalo, što rezultira sposobnošću da se duže trenira ili se podižu teži utezi.

Radi deficita sportskih objekata, veliki dio sportskih aktivnosti održava se u večernjim satima. Veliki dio udruga za treninge koristi školske sportske dvorane, te je mogućnost održavanja istih svedena na termine nakon nastave. Ukoliko se koriste sportski objekti u vlasništva drugih udruga ili jedinica lokalne samouprave, radi bukiranosti dvorane i privatnih školskih obveza, opet se treninzi svode na večernje sate.

Struka se slaže da treninzi u bilo koje doba dana nemaju negativnih posljedica kako za fizičko, tako ni za psihičko zdravlje pojedinca te da je bitno nakon večernjih treninga osigurati si minimalno šest sati sna, što je organizmu dovoljno da se regenerira. Kombinacija više treninga tijekom dana bila bi idealna, no to koliko ovisi i o slobodnom prostoru, uvelike ovisi i o snazi volje pojedinca.

Obavještavamo Vas da portal hrvatskareprezentacija.hr zbog tehničkih poteškoća privremeno prestaje sa radom.