Uloga ugljikohidrata u sportskoj prehrani

Uloga ugljikohidrata u sportskoj prehrani

Ugljikohidrati su glavni izvor energije u tijelu, a pohranjuju se u obliku glikogena u mišićima i jetri. Aktivnošću se glikogen troši, pa ga je nakon vježbanja potrebno unijeti obrokom koji sadrži obilje ugljikohidrata.

FOTO: www.eatrightontario.ca

Ugljikohidrati su glavni izvor energije u tijelu, a pohranjuju se u obliku glikogena u mišićima i jetri. Glikogen je gorivo koje tijelo koristi kada treba energiju, stoga je vrlo važan prilikom tijekom izvođenja vježbi visokog inteziteta kao što su dizanje utega i sprint trčanja.  Nadalje, u bilo kojem sportu ili nekoj drugoj aktivnosti, glikogen je uvijek taj koji se koristi kao gorivo u početnim fazama treniranja, a nakon što se aktivnost produži, tek tada tijelo počinje sagorijevati pohranjene masnoće koje koristi kao dodatni izvor energije.

Aktivnošću se glikogen troši, pa ga je nakon vježbanja potrebno unijeti obrokom koji sadrži obilje ugljikohidrata.  Pritom treba paziti na unesene količine. Unosom previše ugljikohidrata povećava se razina šećera u krvi što izaziva naglo lučenje inzulina, ali i brzo spuštanje šećera u krvi.  Premali unos ugljikohidrata dovodi do slabog lučenja inzulina što rezultira jakom glađu. Rezerve ugljikohidrata u jetri tada mogu pasti toliko nisko da tijelo jednostavno ne može održati zadovoljavajući nivo šećera u krvi. Stoga je vrlo važno da ugljikohidrati čine 45 – 65 % dnevne energetske potrebe, dok je za sportaše taj postotak viši, a iznosi  60 – 70 %.

Konzumacija hrane koja je bogata ugljikohidratima može dovesti do povećanja pohranjenih ugljikohidrata u jetri i mišićima, što se naziva punjenje ugljikohidratima ili popularno „carbo loading“, a time se uvelike koriste sportaši kod sportova izdržljivosti.  No, svakako treba voditi brigu točno koliko ugljikohidrata organizam može pohraniti u tom obliku, jer sve što prekorači tu količinu – pretvara se u masno tkivo.

Pratite nas i na Facebooku!
Logiraj se na Facebook.